Alle zorg die wij binnen onze zorgprogramma's bieden worden door jouw zorgverzekeraar vergoed. Wij hebben een verwijsbrief van je (huis-)arts nodig plus je verzekeringsgegevens, BSN (burgerservicenummer) en een geldig identiteitsbewijs.
Intake en behandeling bij Forta Volwassenen worden door je zorgverzekeraar verrekend met je eventuele openstaande eigen risico. Het wettelijk eigen risico wordt ieder jaar vastgesteld en gaat elk kalenderjaar vanaf 1 januari opnieuw in. Het maximale eigen risico bedrag komt boven op een eventueel eigen risico dat je hebt afgesproken met je verzekeraar.
Jaarlijks sluit Forta Volwassenen met alle verzekeraars zorgcontracten af, dit proces is niet altijd in januari van elk jaar afgerond. Heb je een zorgverzekering bij een zorgverzekeraar waarmee de overeenkomst voor het komende jaar nog niet is afgerond? Maak je dan geen zorgen, ook dan zijn de kosten nooit hoger dan het verplicht eigen risico en eventueel afgesloten vrijwillig eigen risico. Je kunt bij ons terecht.
Het zorgprestatiemodel geldt sinds 2022 als bekostiging voor de GGZ. Het zorgprestatiemodel bestaat uit door de NZa vastgestelde prestaties, tarieven en regelgeving. Je ontvangt maandelijks een overzicht van de afspraken en kosten die door ons bij je zorgverzekeraar zijn gedeclareerd. Voor de verschillende beroepen binnen de GGZ wordt een verschillend tarief berekend, Zie hier de vastgestelde tarieven voor GGZ-zorg in 2024.
De zorgvraagtypering geeft informatie over de intensiteit van jouw zorgvraag en wordt gebruikt bij het opstellen van de duur van een behandelplan. Jouw regiebehandelaar stelt de zorgvraagtypering bij aanvang van behandeling vast met een standaard vragenlijst, de HoNOS+. Bij grote veranderingen gedurende de behandeling wordt de zorgvraagtypering opnieuw vastgesteld. Ook wanneer de behandeling langer dan 365 dagen duurt wordt de zorgvraagtypering opnieuw uitgevoerd.
De zorgvraagtypering heeft geen invloed op de inhoud van de behandeling. De inhoud van behandeling wordt samen met jou opgesteld in het behandelplan.
De zorgvraagtypering bepaalt niet de prijs van de behandeling. Toch is het een verplichting dat de zorgvraagtypering op de factuur staat van de behandeling die wij naar jouw zorgverzekering sturen.
Wij zijn verplicht tot het aanleveren van gegevens afkomstig uit de zorgvraagtypering aan je zorgverzekeraar en de NZA, tenzij je bezwaar maakt middels een Privacyverklaring. Heb je deze verklaring samen met jouw regiebehandelaar ingevuld en ondertekend, dan leveren wij deze gegevens niet aan. Heb je vragen, stel ze gerust aan je (regie)behandelaar.
Ons centraal secretariaat informeert jou tijdens het maken van de intakegesprekken (2 gesprekken), over wanneer, hoe laat en hoe lang deze afspraken duren. Dit geldt ook voor je behandelafspraken. Je ontvangt een afspraakbevestiging per e-mail op het door jou opgegeven e-mailadres.
Forta Volwassenen declareert de geplande duur van je afspraak bij jouw zorgverzekeraar. Dit heet planning = realisatie. Mocht de afspraak 15 minuten langer of korter duren, dan passen wij de tijdsduur van je afspraak aan. Dit geldt niet wanneer door vertraging van jouw kant de afspraak 15 minuten korter duurt of wanneer je onverwacht eerder weg moet.
Intake afspraken bij Forta Volwassenen duren 60 minuten. Behandelafspraken variëren tussen de 45, 60 en 90 minuten. Een afspraak voor een diagnostisch onderzoek kan variëren tussen de 30 en 150 minuten.
Je ontvangt 72 uur voorafgaand aan de intakegesprekken, psychiatrische, behandel of onderzoeksafspraken een geautomatiseerd sms bericht om je aan de afspraak te herinneren, dit is een extra service waaraan geen rechten verleend kunnen worden. Bij afspraken die minder dan 72 uur van tevoren zijn gepland of verplaatst, krijg je geen sms reminder.
Bij Forta Volwassenen behandelen wij geen zelfbetalers. Onze focus ligt op cliënten die doorverwezen zijn door hun huisarts of een BIG-geregistreerde behandelaar. Als je gebruik wilt maken van de diensten van Forta Volwassenen, is dit alleen mogelijk met een geldige zorgverzekering.
Indien je niet aan bovenstaande voorwaarden voldoet maar wel behandeling nodig hebt, bijvoorbeeld omdat je in Nederland werkt of studeert maar elders verzekerd bent, of tijdelijk niet verzekerd bent, dan kan je mogelijk toch bij ons terecht. Neem dan contact met ons op.
Ben je verhinderd? Je bent zelf verantwoordelijk voor tijdige annulering of verplaatsing van afspraken. Laat het ons uiterlijk 48 uur van tevoren weten. Dat kan door het sturen van een bericht naar planning@forta.nl met vermelding van je geboortedatum, achternaam en telefoonnummer. Dit kan ook in het weekend. Of bel op werkdagen naar 010 - 450 40 71.
Wanneer een afspraak te laat wordt afgezegd, ook vanwege ziekte, ontvang je een (no show) factuur. Alleen in het geval van een urgente medische situatie zoals bijvoorbeeld een ziekenhuisopname of overlijden van een 1e/ 2e graads familielid, kan bezwaar gemaakt worden.
Wanneer je twee keer niet op een afspraak verschijnt of twee keer binnen 48 uur afbelt, wordt de behandeling gesloten.
Let op: de kosten van een no-show factuur bedragen:
Diagnostiek en onderzoek afspraken | 100 euro | Intake, PO, PDO |
Reguliere individuele behandelafspraken | 50 euro | Behandelafspraken van 45 min t/m 60 min |
Specifieke individuele behandelafspraken | 100 euro | Behandelafspraken vanaf 60 min |
Evaluatie afspraken met de regiebehandelaar | 25 euro | Tussen- en eindevaluatie |
Groepsbehandeling afspraken | 25 euro |